FGU
På denne side finder du en række skabeloner som er målrettet FGU. En stor del er lavet specielt til FGU Kolding & Vejen, men andre må gerne bruge dem også. Brugere fra FGU Kolding & Vejen vil opleve, at ikke alle skabeloner so vi har arbejdet med, er her endnu. Men de sidste vil blive tilføjet i den nærmeste tid.
Skabelonerne er tænkt som elevernes indre stillads - et stillads de kan støtte sig til, når de er i tvivl om, hvordan de lige gør og i nogle tilfælde også, hvordan de kan formulere sig.
Den samme skabelon skal bruges flere gange af eleven, således eleven efterhånden forstår og husker, hvordan arbejdet kan bygges op. Når eleven bliver fortrolig med skabelonen og fx teksttypens struktur, vil eleven blive i stand til at at tilføje ekstra, lave ændringer og arbejde sig hen mod et personligt udtryk.
Metoden kan sammenlignes med mesterlæreprincippet.
Værkstedet
Når man arbejder i værkstederne, står det klart, at der er brug for små enkle opgaver som eleven kan udføre mens der arbejdes i værkstedet. Derfor har vi udviklet en række enkle opgavetyper. Materialet består af:
Opgavetyper til underviseren
- samt tilhørende skabeloner til eleverne.
Vi anbefaler at underviseren printer og laminerer alle opgavetyper og anskaffer sig en nonpermanent tusch. (Fx Staedtler, Lumocolor Non-Permanent Str F.) Nonpermanent tusch kan let fjernes med en fugtig klud og dermed kan opgavetyperne bruges igen og igen med fokus på forskelligt indhold.
Elevernes skabeloner tager udgangspunkt i billeder, lyd, film og kun lidt tekst, hvilket gør det muligt for eleverne at udtrykke tanker og viden uden nødvendigvis at bruge skriftsproget. Skabelonerne har desuden til formål at give eleverne en tydelig struktur i deres arbejde ligesom de også afgrænser arbejdet for dem. Et fif: Husk i forbindelse med lyd og film at eleven kan interviewe underviseren, andre elever eller folk uden for skolen.
Fremgangsmåde
1
Underviseren tager udgangspunkt i dagens/ugens emne eller fokuspunkt og vælger en passende opgavetype som hun eller han udfylder med tuschen.
2
Underviseren præsenterer opgaven for eleverne. Her skal man huske at animere eleverne til at fokusere på udfordringer, overvejelser og løsninger på udfordringerne, således en del af opgaven består af refleksioner. Husk også at fortælle, hvornår opgaven skal være færdig.
3.
Eleven arbejder i værkstedet samtidig med, at der tages billeder, lydfiler, film eller evt. noter i forhold til den opgave der er stillet. Husk at Office Lens er en god app til at overføre billeder og lign. fra telefon til pc (et godt alternativ er Messenger).
4.
Eleven henter skabelonen og efterbearbejder sit materiale.
5.
Samtale med udgangspunkt i elevernes produktioner.
7.
Produktionerne indgår i elevens portefølje.
Opgavetyper
Her følger opgavetyper som underviseren med fordel kan printe ud og laminere. (Elev-skabelonerne er efterfølgende)
![]() |
![]() |
Til underviser
|
![]() |
![]() |
Til underviser
|
![]() |
![]() |
Til underviser
|
![]() |
![]() |
Til underviser
|
![]() |
![]() |
Til underviser
|
![]() |
![]() |
Til underviser
|
![]() |
![]() |
Til underviser
|
![]() |
![]() ![]() |
Til underviser
|
Elev-skabeloner
![]() |
![]() |
Til eleven
|
![]() |
![]() |
Til eleven
|
![]() |
![]() |
Til eleven
|
![]() |
![]() |
Til eleven
|
![]() |
![]() |
Til eleven
|
![]() |
![]() |
Til elevenKort film om ... |
![]() |
![]() |
Til eleven
|
![]() |
![]() ![]() |
Til eleven
|
Lav portfolio eller præsenter portfolio
Her finder du 2 skabeloner som eleven kan bruge under arbejdet med portfolio. Skabelonerne indeholder strukturen: Før arbejdet går i gang(gule slides) under (blå slides) efter (grønne slides). Husk også at notefelterne er væsentlige i disse 2 skabeloner.
![]() |
![]() ![]() ![]() |
Lav portfolio |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
Præsenter portfolio |
Planlæg og skriv en novelle
![]() |
![]() ![]() |
Planlæg en novelle |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
Skriv en novelle |
Samtalemodel
![]() |
![]() ![]() |
Til underviser
|
Analyse
Her finder du en række klassiske analysemodeller. Da de er ret lange, er det muligt at hente dele af en analyseskabelon og hele skabelonen samlet. Dette gør det muligt kun at bruge et enkelt fokuspunkt ad gangen.
Desuden er fordelen ved netop disse analyseskabeloner, at de giver forslag til, hvordan eleven kan formulere sig. Eleven kan udvælge og bruge forslagene direkte, ændre lidt på dem eller lade sig inspirere af dem.
![]() |
![]() ![]() ![]() |
1. PersonkarakteristikDel 1 |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
2. PersonkarakteristikDel 2 |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
3. PersonkarakteristikDel 3 |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
4. PersonkarakteristikSamlet |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
5. Analyse af novelleDel 1 |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
6. Analyse af novelleDel 2 |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
7. Analyse af novelleSamlet |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
8. Analyse af artikelDel 1 |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
9. Analyse af artikelDel 2 |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
10. Analyse af artikelSamlet |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
11. Analyse af billedeDel 1 |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
12. Analyse af billedeDel 2 |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
13. Analyse af billedeSamlet |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
14. Analyse af digtDel 1 |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
15. Analyse af digtDel 2 |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
16. Anayse af digtDel 3 |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
17. Analyse af digtDel 4 |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
18. Analyse af digtSamlet |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
19. Analyse af filmDel 1 |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
20. Analyse af filmDel 2 |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
21. Analyse af filmDel 3 |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
22. Analyse af filmDel 4 |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
23. Analyse af filmSamlet |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
24. Citater og henvisninger |